11 August 2013

Rukopis zbirke „Pesme“ Jovana Dučića

„Pesme“ Jovana Dučića iz 1911. godine

Narodna biblioteka Srbije izložila je rukopis izuzetno retke zbirke „Pesme“ Jovana Dučića iz 1911. godine.

Posetioci će imati priliku da pogledaju rukopis pesama koje su ušle u Dučićevu zbirku iz 1911: „Himera“, „Srce“, „Zavet“, „Pesma“, „Tajna“, „Gnezdo“, „Beskrajna pesma“, „Naša srca“, „Pobedilac“, „Velika noć“, „Tragovi“, „Ponoć“, „Jutro“, „Dubrovačko veče“, „Spavanje vode“, „Bračna pesma“, „Svet“ i „Bdenje“ – saopštila je Narodna biblioteka Srbije.

Pored rukopisa Dučićeve zbirke pesama, biće izložene i prva i druga korektura njene poslednje revizije pred štampu, koje je načinio sam autor. Izdavač zbirke „Pesme“ iz 1911. bio je Svetislav B. Cvijanović.

Dučićeva zbirka „Pesme“ biće izložena u okviru aktivnosti na predstavljanju najznačajnijih segmenata kolekcija Narodne biblioteke Srbije.

Rukopis Dučićevih „Pesama“ i njene korekture biće izložene do 27. juna u specijalnoj komori koja se nalazi u holu ispred Centralne čitaonice.
Prve dve strofe pesme  „Himera“ – rukopis Jovana Dučića

Himera

Nevidljivom suncu pružam žudne ruke,
I otvaram srce nekom koga nije;
Duša mi je puna mračne harmonije,
Kojoj nikad nisam saslušao zvuke.

Prostore sam prazne naselio sobom,
I rasuo sebe, ko orion sjajan,
U neki svet srca i duša, beskarajan;
I živim nad strahom i lebdim nad dobom.

Od istine sam strašniji i veći:
Niti me što vređa i niti što boli.
Moja žudna duša neizmerno voli;
I svaki moj korak, to je korak sreći.

Počnem jutrom onde gde večerom zasta,
Uvek držeć čvrsto kraje zlatne niti;
I moj dan bezmeran ushićeno sviti,
S pesmom jata bolno raspevanih lasta.

I dok nosim želju otrovanu svoju,
Kao ples zlih vila život šumi, vrvi;
I sve ima ritam moje žedne krvi,
I sve mojih snova ima strašnu boju.

I tako, pun tamne neviđene vere,
Idem kobnom stazom što je uvek ista -
Ko zlokobno sunce, dok u meni blista
Nasmejano lice večite Himere.

- Jovan Dučić -

Izvor: Tanjug

No comments:

Post a Comment